Events:

Reportages

The Speakers

De Speakers Academy is een nieuw initiatief van Interexperience. Bedoeld voor leden die hun deskundigheid en specifieke ervaring over een bepaald onderwerp willen delen tijdens events, bijeenkomsten of webinars. Georganiseerd door of in samenwerking met HP. Naast kennisdeling stelt het u in de gelegenheid om organisaties en professionals te leren kennen buiten uw dagelijkse werk- en kenniskring.

 

Peter vd BoschPeter van den Bosch, senior technical consultant, PQR bv.
Peter is sinds 1999 werkzaam in de IT. Hij werkt tien jaar met VMware en HP producten en is vooral geïnteresseerd in de integratie van deze hard en software. Momenteel is Van den Bosch ATP Storage en Datacenter en Cloud en op weg naar ASE Datacenter en Cloud en hopelijk volgend jaar ook MASE. Kijk hier voor meer informatie over zijn kennis en ervaring. Van den Bosch heeft ook een eigen blogsite.

  

Jeffrey Bos

Jeffrey Bos, managing consultant & practice leader service excellence, Paphos group
Jeffrey is sinds 2001 werkzaam in de ICT branche. Na een carriere bij Logica maakte hij in 2011 de overstap naar de Paphos Group. Hier zet hij als managing consultant zijn ervaring in bij de leverende kant (RUN) van IT bij diverse klanten. Als Practice Leader Service Excellence zorgt Jeffrey voor een hoogwaardige koppeling tussen de vraag uit de markt en de kennis, kunde en best practices binnen Paphos. Kijk hier voor meer informatie over zijn kennis en ervaring.

 

toinejenniskens thumb

Toine Jenniskens, Rabobank Nederland directoraat Groep ICT
Toine is een breed opgeleide IT-manager met een pragmatische aanpak. Nu is hij Business Architect voor Document Management, infrastructuur en IT-beheer bij de Rabobank. Toine heeft ervaring in posities als lead operaties architect, product manager, projectleider, afdelingsmanager en ITIL procesmanager. Toine presenteerde onder andere de laatste jaren bij Gartner IT Expo en een paar andere evenementen. Kijk hier voor meer informatie over zijn kennis en ervaring.

 

Hans van LeunenHans van Leunen, gepensioneerd software expert
Hans werkte onder meer bij Philips en TWP. Hij was 12,5 jaar voorzitter van onze community en hield diverse lezingen. De onderwerpen waren uiteenlopend, maar gingen vaak over component georiënteerde software generatie. Hans houdt zich nog vaak bezig met modulaire constructie, maar nu in verband met fundamentele natuurkunde. Kijk hier voor meer informatie over zijn kennis en ervaring.

 

HP Crosstalk 2014: Kansen voor de partners

crosstalk 

Meer kansen voor de partners van HP, dat was de boodschap tijdens HP Crosstalk 2014, 15 april j.l. Naarmate software een steeds belangrijker rol inneemt voor organisaties neemt ook de vraag naar specifieke expertise toe. Dit vergroot de kansen voor HP Partners om te groeien in de waardeketen, en HP Software speelt daarop in door 98% van zijn business open te stellen voor het kanaal. Centraal stond het onderwerp Driving Growth rondom belangrijke thema’s zoals versterkte focus op het MKB-segment en de belangrijke kernthema’s cloud, mobility, security en big data. Hieronder reacties van enkele HP’ers en de winnaars van de Partner awards.

Marco-lesmeister

 

Marco Lesmeister, Country Manager indirect sales, HP Enterprise Group: "De boodschap die wij de deelnemers hebben meegeven is als eerste het MKB, dat is voor ons een belangrijk segment. Iedereen kent HP met belangrijke grote oplossingen. Maar ook voor het MKB hebben wij oplossingen die precies passen in het budget en de snelheid waarmee het MKB wil handelen. Tweede boodschap is alles wat met cloud te maken heeft. Of je nou clouds wil bouwen voor partijen of clouds zelf aanbiedt aan klanten of dat je onderdeel wilt zijn van een cloud die door anderen gemaakt is. HP kan daar de technologie voor bieden. Daarvoor hebben we service providers uitgenodigd, software partijen en natuurlijk ons hele partnerkanaal.”

“Ik denk dat HP een belangrijke ontwikkeling heeft doorgemaakt op het gebied van wat Amerikanen noemen ‘ease of doing business’. Wij willen graag dat het makkelijk is om met HP zaken te doen. Partners hebben ons dat een paar jaar geleden gevraagd. ‘Jullie worden te groot en te moeilijk om zaken mee te doen’, zeiden ze. Daar hebben we een aantal belangrijke veranderingen in gemaakt. Wij zijn daar twee jaar geleden mee begonnen en nu zijn er concrete producten. Als partner zie je bijvoorbeeld makkelijker hoeveel korting je kunt krijgen, wat de prijzen worden van bepaalde configuraties die je bouwt. Maar ook waar je als partner recht op hebt qua marketing funding en initiatieven om gezamenlijk lid te worden.”

remco van dijk

 

Remco van Dijk, partner Business Manager HP Software, HP Nederland: “We hebben dit afgelopen fiscale jaar een drastische verandering doorgemaakt. Normaal gesproken deden wij zo’n 100 klanten direct, daar zijn nu nog maar 16 van overgebleven. Dat betekent dat we zo’n 98% van de markt via het partnerkanaal gaan drijven, samen met HP Sales en de partner. Dat betekent veel voor de partners, zij moeten veel meer business doen. Wij hopen dat zij die verandering, die reis, met HP gaan meemaken. Je ziet dat het nu na een half jaar z’n vruchten begint af te werpen. Daar zijn we heel trots op.”

“Klanten vragen steeds meer om in de waardenketen van hun leveranciers omhoog te gaan. Dus waar misschien traditioneel sommige partners vooral bezig waren met infrastructuur worden nu cloud-diensten of services gevraagd. Eigenlijk interesseert het de klant niet meer wat er zit aan de achterkant. Ze willen gewoon zeker weten dat die service of die applicatie het doet. Dat is waar ze voor betalen, en waar de toegevoegde waarde zit. Om dat te bereiken moet een heleboel geautomatiseerd worden en moet je in de waardenketen omhoog en is er meer software nodig. Dan hebben we het over big data, security, IT management software, applicatietesten, allemaal verschillende soorten software. En daarbij de diensten die de partners helpen om in de waardenketen omhoog te gaan van hun klanten.”

ron idink

 

Rob Idink, Country Manager Printing & Personal Systems HP Nederland en voorzitter van HP’s channel council: “Tijdens een geweldige HP Crosstalk dag, hebben we 13 geweldige partners beloond met een award. Daarnaast hebben we tijdens crosstalk onze channel strategie uit de doeken gedaan. Nog meer investering in het kanaal en co-marketing, een nog eenvoudiger partner-portal voor het spotten, chasen en closen van deals en een uitbreiding van ons portfolio over de hele breedte. HP business is en blijft partner business.”

Partners of the Year 2014 - op basis van omzet, commitment ofwel bijdrage aan de ontwikkeling van de markt zijn de volgende  genomineerd:

Enterprise Group
HP Converged System - Scholten Awater B.V.
HP Cloud Agile - Centric Holding B.V.
HP Storage - PQR B.V.
HP Networking - Network2day B.V.
HP Technology Services - Axez ICT Solutions B.V.
HP Business Critical Systems - Intenzz NL

Printing & Personal Systems
HP Computing - Infotheek B.V.
HP Printing - OSN Nederland
HP Client Virtualisatie - ARP Nederland
HP Workstation - Bechtle Direct B.V.

HP Software
HP IT Operations Management - Symfoni Software Netherlands B.V.
HP Application Development Management - Paphos Group

PPS & Enterprise Group
HP Distribution - Tech Data Nederland

 

HP Vertica volgt 180 miljoen gamers real-time

spil games logo detail

Spil Games gebruikt HP Vertica. Hoe succes van de Nederlandse game ontwikkelaar - 180 miljoen gebruikers wereldwijd - mede afhangt van hoe snel zij met HP Vertica het gebruikersgedrag kunnen omzetten in verbetering van hun games.

Spil Games, gevestigd in Nederland, is een wereldwijd netwerk van zogenaamde targeted online gaming platformen die browser-gebaseerde games aanbieden. Zowel single player als multi-player en in 15 verschillende talen. Spil Games scout de beste content ter wereld van online game ontwikkelaars en ontwikkelt daarnaast zelf content voor haar sites. In totaal voor meer dan 180 miljoen actieve gebruikers per maand.

“Wij stemmen onze content af op de interesse gebieden van voornamelijk drie game-channels: meisjes, tieners en vrouwen,” vertelt Rob Winters, Spil Games. “Het HP Vertica Analytics Platform levert ons de snelheid en de schaalbaarheid die wij nodig hebben om een real-time analyse te kunnen maken van de informatie over onze spelers en de games die ze spelen. Zo kunnen wij alle informatie 100% benutten door uit de Big Data de relevante inzichten te halen. We hebben de gebruikte capaciteit inmiddels vertienvoudigd zonder ons ook zorgen te maken over de performance en stabiliteit van het platform”.

Met HP Vertica software kan Spil Games intelligence en winst halen uit Big Data door real-time analyse van informatie, zegt Raymond Huner, country director, HP Software Nederland. "Mede daarom kan het bedrijf snel en nauwkeurig beslissingen. Gebaseerd op de laatste informatie, hetgeen een competitief voordeel oplevert. HP Vertica Analytics Platform levert de informatie waarmee Spil Games snel en makkelijk gebruikspatronen kan analyseren om steeds weer verbeteringen aan te brengen in het aanbod."

BURA: Da ya think I’m sexy?

maarten reinders Reinders: "Zorg dat je alignment hebt met wat de business verwacht."

Back-Up Recovery and Archive (BURA) is misschien niet het meest sexy topic, maar in deze tijd is het belangrijk dat je er over hebt nagedacht en een strategie hebt, concludeert Maarten Reinders, Country Manager Storage bij HP.

BURA mag zich de laatste tijd verheugen op toenemende belangstelling. De simpelste reden daarvoor is de explosieve datagroei legt Reinders uit. Daarbij komt dat (interne) klanten 24/7 over hun informatie en processen willen beschikken, naast de toenemende druk van wet- en regelgeving. Wat meestal niet groeit, is het IT budget.

Op zich begrijpelijk vindt Reinders, want leg als IT afdeling maar eens uit aan je CIO dat bijvoorbeeld een half miljoen nodig is om een goede back-up te doen. Terwijl die uitgave geen directe inkomsten oplevert. Waarom het toch belangrijk is? Bijvoorbeeld omdat onderzoek leert dat van de bedrijven die met heftige storing (outage) te maken hebben en niet binnen 48 uur online zijn, 40% failliet gaat. En vergeet niet dat naast storingen en applicatiefouten de gebruikers zelf de zwakste schakels zijn in de meeste IT-infrastructuren. Maak er dus een business case van is Reinders’ boodschap.

Inspiratiesessie
Die boodschap stond ook centraal bij een zogenaamde inspiratiesessie BURA die HP met Axez in maart organiseerde. Deelnemers werden daar bijgepraat over de moderne HP Back-up, Restore en Archiveringstechnologie. Opmerkelijk vond Reinders de feedback op de vraag wie BURA in zijn bedrijf goed gedefinieerd had en wie zeker wist in geval van nood de gestelde recovery tijd te halen. Het bleef stil. “Vrijwel niemand heeft het goed geregeld. Iedereen heeft al z’n handen vol om de productieomgeving gaande te houden”, constateerde Reinders.

Back-up is vertrouwd terrein voor HP. “Met tapeopslag zijn we al sinds mensenheugenis marktleider”, vertelt Reinders. “Tape is een opslagmedium tegen zeer lage kosten. Het HP StoreEver Storagetape portfolio bevat de zesde generatie Linear Tape-Open (LTO-6) technologie. Dit zorgt voor verdubbeling van de capaciteit en betere prestaties. HP StoreEver Storage integreert HP’s tapeproducten en –technologieën met HP Converged Storage, HP Data Protector en back-up software.”

Storage vlaggenschip
Natuurlijk biedt HP ook disk-based opslag, zoals HP 3PAR StoreServ die geleverd kan worden met een StoreOnce back-up en recovery oplossing. “Dat is ons storage vlaggenschip”, vervolgt Reinders. “Het systeem is uitgerust met moderne functies zoals thin provisioning, deduplicatie, high-availability, resilience en disaster recovery. HP 3PAR StoreServ biedt een hoge performance en een lage latency. Het dataopslagsysteem is eenvoudig aan te sluiten in een datacenter en kan grote workloads aan dankzij de Priority Optimization software.”

Techniek is belangrijk, maar zorg vooraf dat je met de klant overlegt wat hij wil back-uppen, adviseert Reinders. “Begin met een goede dataclassificatie. Passieve data bijvoorbeeld, data die eigenlijk niet verandert, zou je kunnen archiveren. Zo verklein je het deel dat wel de moeite waard is om te back-uppen, de zogenaamde de actieve data. Dat kan veel tijd schelen.”

Recovery
Back-up en de snelheid daarvan in de juiste tijd windows is belangrijk. Cruciaal is echter de Recovery benadrukt Reinders. Twee begrippen spelen daarbij een rol: Recovery Point Objective (RPO) en Recovery Time Objective (RTO). De RPO is het punt in de tijd tot waar men minimaal de gegevens moet kunnen herstellen. Het is dus de acceptabele hoeveelheid aan dataverlies uitgedrukt in tijd. Van seconden, bij beleggen bijvoorbeeld, kan in een andere business een uur of een dag acceptabel zijn. Hoe lang het na een calamiteit duurt voor je zogezegd weer up&running bent, is de RTO.

Ofschoon het concrete begrippen zijn, kan het in de praktijk lastig uitpakken weet Reinders. “Dan vertelt een IT-afdeling dat hoewel zij het met hun ‘baas’ over RPO en RTO hebben gehad, hij blijft denken dat het binnen een uur weer draait. Terwijl het met de bestaande oplossing die al zes jaar oud is, echt langer duurt. Zo’n verschil in perceptie moet je zien op te lossen.”

Archiveren
Bij archivering is efficiënt opslaan één ding. Volgens Reinders moet een bedrijf vooral nadenken over wat men wil archiveren en hoe. “Een archief is alleen interessant als je er goed in kan zoeken. Om inzicht te krijgen in wat gearchiveerd moet worden, moet je als verantwoordelijke IT-er vaak praten met andere mensen dan je standaard contactpersoon. Mensen rondom compliancy bijvoorbeeld. Er kunnen juridische redenen zijn rondom contracten, in een medische omgeving of bij de politie spelen weer andere zaken een rol. Zo heeft elke branche specifieke kenmerken. Weet je tenslotte welke data je wilt bewaren, voor welke periode, en hoe je daarin wilt zoeken, dan kun je goed archiveren. Dan heeft het voor elk bedrijf zeker toegevoegde waarde. Onze HP Autonomy software bijvoorbeeld is een enorm sterke search engine voor zowel gestructureerde als ongestructureerde data.”

Business case
BURA is dus belangrijk, dat punt heeft Reinders gemaakt. Maar nu terug naar zijn boodschap: maak er een business case van. Hoe doe je dat? ”Mijn advies is: zorg dat je als IT afdeling zaken die ik eerder noemde, in het bedrijf triggert en boven tafel krijgt. Zit er een groot verschil tussen wat de business denkt of wil en wat daadwerkelijk op dit moment beschikbaar is, dan heb je een case.”

Alignment
Reinders: “Het kan zijn dat er eigenlijk helemaal geen goede back-up is, dan is dat de case. HP kan helpen om dit op management niveau in te steken. Het verhaal is dan: zie het niet als kostenpost, maar als het verkleinen van risico. Dat is wat het is. Want reken maar uit wat het kost als je bij een calamiteit belangrijke data kwijtraakt. Dit voorbeeld gaat specifiek over back-up, maar het geldt ook voor andere bedrijfsprocessen. In deze tijd is het van belang dat een bedrijf over BURA heeft nagedacht en een strategie heeft. En of je bepaalde zaken wilt aanpassen of niet, zorg dat je alignment hebt met wat de business verwacht!”

 

Shell gaat voor cloud

shell-logo.jpg

Energiereus Shell wil bedrijfsbreed cloud-software gebruiken om de hardware te verminderen. Dat vertelde Karel van Zeeland, - IT4IT architect bij Shell en lid van de strategy board van het consortium - tijdens HP Discover in Barcelona, december 2013. Van Zeeland legde uit dat Shell software-as-a-service (SaaS) instrumenten implementeert waar dat mogelijk is.

Van Zeeland: "On-premise installatie van software willen wij vervangen door het SaaS-model. Wij willen niet de middelen die nodig zijn om dit te realiseren, maar alleen profiteren van het resultaat. Shell's strategie is om zaken te verplaatsen naar de cloud. Alleen daar waar diensten niet kunnen voldoen aan onze privacy eisen zullen we afzien van SaaS en nog voor een on-premise oplossing kiezen. Maar we zien dat als een tussenoplossing, uiteindelijk willen we richting SaaS."

Volgens Van Zeeland kleven er aan cloud middelen naast veiligheidskwesties ook andere problemen, maar dat is voor Shell geen reden om toch voor cloud te gaan. "De hele SaaS-industrie is nog betrekkelijk onvolwassen, vooral rond zaken als service levels, dus op het juist moment geïnformeerd worden over iets dat nog niet fantastisch gaat is een uitdaging", luidt zijn analyse.

Van Zeeland voegde er aan toe dat Shell dit proces doet met HP software. Deze vervangt de oude mix van vendor en home-grown-software zoals hij dat noemt, wat het IT-gebruik zal vereenvoudigen.
Dat ook Shell cloud omarmt is een belangrijk voorbeeld van de impact die de trend heeft op ondernemingen van allerlei omvang. Ajay Singh, general manager voor IT-operations management bij HP Software, vertelde dat HP nu al ‘honderden’ private cloud-implementaties host.

De acceptatie van cloud is opnieuw een voorbeeld van de sterke IT-shift bij Shell. Begin 2013 kondigde het bedrijf al aan te gaan voor een 135.000 man sterke bring-your-own-device (BYOD) strategie, om daarmee de productiviteit van het personeel te stimuleren. (klik hier voor de bron).

Recente blogs

Blog kalender

Een momentje, terwijl we de kalender samenstellen.